Náš školní vzdělávací program je otevřeným dokumentem a je
průběžně aktualizován. Směřujeme k tomu, aby byl smysluplný, užitečný, věcný
s příležitostí pro vzdělávání, tvořivost a citové prožívání všech
zúčastněných.
Cílem naší snahy je samostatné, spokojené dítě, které je dle svých
možností připravené učit se a rozvíjet své schopnosti, vnímat své okolí a
komunikovat s ním. Pečujeme o řečový rozvoj dítěte, rozvoj myšlení a poznání a v neposlední řadě rozvoj pohybové gramotnosti. Vedeme děti
k zachovávání lidových zvyků a tradic. Učíme děti hledat krásu
v přírodě, uvědomovat si význam přírody pro člověka a potřebu ji chránit.
Vzdělávací obsah vychází z přirozeného vývoje dítěte
předškolního věku, časové uspořádání se odvíjí od ročních období, slavností,
svátků a událostí, které jsou v mateřské škole a obci již tradicí.
Ve svém programu se snažíme zohledňovat požadavky, přání a podněty
rodičů.
Předškolní
vzdělávání je uskutečňováno v souladu s Rámcovým vzdělávacím
programem pro předškolní vzdělávání a současnými trendy, v duchu
partnerského přístupu, hry a prožitkového učení. Naplňování cílů a získávání
kompetencí v rámci předškolního vzdělávání se uskutečňuje ve všech
činnostech a situacích, které během dne v mateřské škole probíhají.
Veškerá
snaha všech zaměstnanců = šťastné a spokojené děti.
Vzdělávací obsah jsme se snažili v našem programu stanovit tak, aby respektoval věk, předpoklady, zkušenosti a potřeby dětí předškolního věku, možnosti mateřské školy a zároveň prostředí, ve kterém se nachází.
Roční koloběh přináší čarovné proměny. Každý měsíc v roce má své tajemství, vůni, tradice, dávnou minulost, svůj význam, charakter, specifika. Každý měsíc přináší jiný obraz přírody, krajiny, která se mění podle síly slunce. Jeden měsíc je veselý, jiný trochu čaruje, další přináší zázračné svátky. Vzdělávací obsah našeho ŠVP „Rok ve školce“ je navržen tak, abychom ve školce postupně všechny měsíce společně prožívali, objevovali a poznávali. Je rozdělen tematicky právě podle jednotlivých měsíců. Vzdělávací nabídka je uspořádána do deseti integrovaných bloků, které nesou názvy kalendářních měsíců. Snažíme se o uplatnění integrovaného vzdělávání, které svým obsahem i svými metodami práce založenými na prožitkovém učení umožňuje dítěti:
- vnímat svět v jeho přirozených souvislostech,
- získávat globálnější, srozumitelnější a reálnější pohled na svět,
- rozvíjet aktivní postoj k sobě samému i k okolí.
Integrované
bloky obsahují návrhy témat, které jsou rozpracovány v třídních
vzdělávacích programech. Učitelky si volí konkrétní činnosti do vzdělávací
nabídky samy. Rozvoj gramotností je zařazován do všech činností. Snažíme se o
maximální propojování všech vzdělávacích oblastí. Podporujeme u dětí
samostatnost, zvídavost, tvořivost a fantazii, snahu řešit problémy, logicky
uvažovat, schopnost myslet a hodnotit. Denně je dětem nabízen pohyb a hra. Rádi
zpíváme a tancujeme. Během celého roku zařazujeme přípravu na čtení, psaní a
počítání. Logopedické chvilky jsou nedílnou součástí každého dne.
Děti
mohou své schopnosti a dovednosti rozvíjet v řadě nadstandardních aktivit
(kroužky v MŠ). Samozřejmostí jsou u nás školní výlety, návštěvy EVVO
programů, divadelní představení v MŠ, návštěvy kina, knihovny, muzea,
zahradní slavnosti, dílničky pro rodiče, besídky, rozloučení s předškoláky.
Aktivně se zapojujeme do dění v obci. Úzce spolupracujeme se ZŠ – společná
vystoupení, beseda o školní zralosti, předškolička, kurz pro předškoláky
„Těšíme se do školy“, karneval apod.