Celoroční plán práce školní družiny 2024/2025
Provoz družiny:
- ranní družina 6:00 – 7:45
- odpolední družina 11:40 – 16:00
Školní
družina zabezpečuje žákům náplň volného času v době před vyučováním, odpoledne
před odchodem domů nebo do jiných zájmových aktivit. V tomto školním roce
budou ve škole pracovat 2 oddělení.
1.oddělení: vychovatelka Jitka Polášková
2.oddělení: vychovatelka Ludmila Bečičková
Žák je
přijímán do školní družiny na dobu jednoho školního roku.
Oběd
11:50 – 13:15
Odpočinkové činnosti 11:40 – 13:30
- odstraňování únavy žáků z
vyučování, relaxace (dle jejich individuálních potřeb)
- relaxační cvičení, navozování a
vytváření pohody žáků
- odpočinkové a relaxační
aktivity na koberci
- prohlížení obrázků, četba knih,
časopisů, poslech hudby, pohádek
- stolní hry, hry
s hračkami, společenské hry, hrátky se slovy, konverzace, vyprávění
- hudební a hudebně-pohybové
chvilky
- aktivity zaměřené na rozvoj
intrapersonální a intrapersonální inteligence, sebereflexe, sebehodnocení
Zájmové a rekreační činnosti 13:30 – 15:00
Sportovní
- aktivity zaměřené na rozvoj
tělesně-kinestetické inteligence
- kolektivní hry a soutěže
- průpravná cvičení, tělovýchovné
chvilky
- posilování tělesné zdatnosti
- upevňování morálních
vlastností, potlačování nesportovního chování (fair-play)
- vštěpování zásad bezpečnosti a
hygieny při sportovních aktivitách, vytváření kladných citových vztahů
v týmu
- pohybová aktivita na čerstvém
vzduchu s přihlédnutím k počasí a zdravotnímu stavu
- tělovýchovné chvilky, míčové
hry
- soutěživé hry, pohybové hry,
konstruktivní a tematické hry
Přírodovědné a environmentální
- aktivity zaměřené na rozvoj
přírodní inteligence
- rozvoj zájmu o přírodu
- práce s atlasy,
vyhledávání informací o živé a neživé přírodě (knihovna, PC)
- výchova k ohleduplnému a
šetrnému přístupu k přírodě, ochraně životního prostředí
- pozorování přírody a jejích
proměn
- třídění a zpracování odpadů
(sběrové akce)
- nauka o počasí
- péče o zeleň a rostliny
v budově a areálu školy
Estetické
- využívání rozličných metod a
prvků výtvarné, hudební, literární a dramatické výchovy
- probouzení zájmu o četbu,
poslech a dramatizaci
- rozšiřování vědomostí a
dovedností v oblasti kresby, malby, pracovních dovedností
- práce s přírodninami a netradičními
materiály
- montáže a demontáže stavebnic
- využívání poznatků získaných ve
škole, jejich aplikace v praxi
- vedení k samostatné tvořivé
práci, rozvoj kreativního myšlení
- rozvoj řeči a komunikace
- ohleduplné chování, tolerance
odlišností (věkových, pohlavních, rasových, …)
- hygiena, péče o zdraví,
bezpečnost práce
- rozvíjení hudební,
hudebně-pohybové
Sebeobslužné činnosti (průběžně)
- upevňování dopravních znalostí
- dodržování zásad osobní hygieny
- seznamovaní se zásadami
zdravého životního stylu
- seznamování se zásadami péče o
své zdraví a vlastní zevnějšek
- péče o vlastní věci
- seznamování se zásadami první
pomoci, prevence proti úrazům
- zásady stolování
- úklid pracoviště po ukončení
jednotlivých činností
Příprava na vyučování 15:00-16:20
- psaní domácích úkolů (dle
domluvy s rodiči a třídním učitelem)
- procvičování a upevňování
probraného učiva
- čtení z čítanek
- vyhledávání nových informací
(internet, PC)
- výukové programy na PC
Pravidelné měsíční činnosti
- Poučení o bezpečnosti před
každou činností
- Správná hygiena, stolování,
společenské chování
- Pravidelný pobyt venku,
odpočinková a rekreační činnost
- Tematické vycházky do přírody
- Posilování přátelských vztahů
- Ohleduplnost ke starším lidem a
handicapovaným
- Ochrana životního prostředí
- Význam rodiny- stálá spolupráce
s rodiči
- Odlétání ptactva na jih (Rozpoznávání několik druhů ptáků)
- Co je pranostika Seznámení dětí s celoročním plánem a s pravidly ŠD
- Seznámení dětí mezi sebou (seznamovací hry)
- Sportovní aktivity na školní zahradě
- Rozpoznávání stromů ( jejich dělení )
- Vycházky do podzimní přírody
- Tvoření z přírodnin
- Podzimní práce – jak se pracuje na zahradě, na poli – sklizeň ovoce a zeleniny
- Jablíčkový týden
- Sportovní a pohybové aktivity venku
- Dýňování - podzimní akce družiny.
- Barevné podzimní tvoření
- Porovnání jak se žilo dříve a jak dnes (život bez elektřiny)
- Pravidla stolování, zdravé stravování, společenská pravidla - jak se stát galantním mužem a jak být za dámu
- Společenské a kolektivní hry
- Týden s bílou pastelkou - MD nevidomých lidí
PROSINEC Svatá Lucie noci upije, ale dne nepřidá
- Příchod zimy – vánoční zvyky a tradice
- Advent Lidová řemesla – kovář, švec, dráteník aj.
- Zpívání vánočních koled
- Vánoční výzdoba třídy
- Píšeme dopis Ježíškovi
- Taneční a pohybové aktivity -Vánoční besídka
- Tři Králové , kdo byli a jaké jsou o nich legendy
- Vyprávění o zážitcích z Vánoc - hrací den
- Zimní příroda – vycházky, pozorování změn v přírodě
- Výroba krmítka pro ptáčky
- Užíváme si zimní radovánky
- Příprava na karneval
- Týden netradičních pokrývek hlavy
ÚNOR Na Hromnice musí skřivan vrznout, i kdyby měl zmrznout
- Vycházky do zimní přírody – pozorování ptactva
- Masopustní zvyky a tradice – maškarní rej
- Výroba masky
- Jak se dříve komunikovalo – telegram, Morseova abeceda - budeme zkoušet psát na psacím stroji
- Týden knihy - děti si mohou přinést knihy k darování nebo výměně.
BŘEZEN Na svatého Řehoře všecko na dvoře krákoře
- První jarní den – přivítání jara v bláznivém oblečení
- Zvířecí rodiny a mláďata – jejich pojmenování
- Velikonoční svátky – tradice a zvyky u nás
- Velikonoční tvoření
- Týden bláznivého oblečení- barevný týden.
- Origami – skládání vlaštovek ( závody v hodu vlaštovkou )
- Den Země – Povídáme si o ekologii, chráníme přírodu - týden o zemi.
- Třídění odpadu - Přání pro naší Zemi ( kolektivní práce )
- Čím chci být až vyrostu (úcta ke každému povolání)
- Výroba čarodějnic
- Rozpoznávání květin – vycházky do přírody
- Mezinárodní den matek (výroba přání)
- Moje maminka – co mám na ní rád/a
- Domácí práce – jak pomáhám mamince
- Bezpečná cesta do školy – dopravní značky, dopravní kázeň
- Bylinkový týden - herbář.
- Základní meteorologické pojmy (hra na „Rosničky“)
- Svátek otců (výroba dárků pro tatínky)
- Mezinárodní den dětí – soutěžní a sportovní hry
- Zpěv a poslech táborových písní
- Ohlédnutí co jsme se za rok naučili (vyhodnocení celoroční hry)
- Týden s rosničkou - předpověď počasí.